کد مطلب:298701 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

ازدواج حضرت فاطمه زهرا


بعد از هجرت رسول خدا، حضرت فاطمه نیز در كنار مهاجرین، رهسپار مدینه شد و بعد از یكسال اقامت در مدینه با علی بن ابی طالب علیه السلام پیوند همسری برقرار كرد. [1] .

از بزرگان و اشراف قریش، كسی نبود كه خواهان همسری دختر رسول اكرم صلی اللَّه علیه و آله نشده باشد. [2] .

مورخین اعم از شیعه و سنی نقل كرده اند كه: نخستین خواستگار حضرت زهرا علیهاالسلام ابوبكر بود كه از اشراف و بزرگان قریش و از سابقون در اسلام محسوب می شد. و پس از وی عمر، حاجت خود را با پیامبر مطرح ساخت. [3] .

رسول خدا فرمودند: من یك تن مانند شما هستم، به شما زن می دهم، و از شما زن می گیرم به جز فاطمه كه خداوند او را در آسمان كابین بسته است. و به روایتی دیگر پیامبر به آنها فرمود: فاطمه خردسال است و خواهش هیچ یك را نپذیرفت. [4] .


گفته شده است كه روزی ابوبكر و عمر و جمعی دیگر از صحابه، در مسجد جمع بودند و سخن از فاطمه دختر رسول گرامی به میان آمد كه چرا علی بن ابی طالب علیه السلام، از دختر پیامبر خواستگاری ننموده است. و آنان این امر را به علی علیه السلام پیشنهاد نمودند. [5] .

از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت است كه پس از پیشنهاد، ابوبكر و عمر، من به خدمت رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله رفتم، چون نظر مباركش به من افتاد خندان شد و فرمود: برای چه آمده ای؟ حاجت خود را بیان كن پس گفتم: یا رسول الله استدعا می نمایم فاطمه را با من تزویج كنی، فرمود: پیش از تو جماعتی خواستگاری او نمودند، چون آنها را به او پیشنهاد كردم، آثار كراهت در روی او دیدم، ولیكن باش تا بروم و نظرش را جویا شوم.

رسول خدا به دخترش فرمود: ای فاطمه می دانی قرابت علی بن ابی طالب و فضیلت او را و سبق اسلام و حقوق او را در دین خدا، من از حق تعالی در خواست نموده ام كه تو را به بهترین و محبوبترین خلق خود تزویج نماید، پس در مورد خواهشِ علی بن ابی طالب چه مصلحت می دانی؟ چون حضرت فاطمه این سخن شنید، اظهار كراهت نفرمود و سكوت كرد، رسول خدا برخاست و فرمود: الله اكبر، سكوت او نشانه ی رضایت است. [6] .

روایت است كه در آن وقت فرشته ای بر پیامبر صلی اللَّه علیه و آله نازل شد و فرمود من از جانب خداوند مأمورم كه «نور» را با «نور» تزویج نمایم. یعنی فاطمه و علی


را. [7] و خداوند می فرماید: «یا مُحَمَّدُ: لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِیًّا لَما كانَ، لِفاطِمةَ اَبِنْتُكَ كُفوٌ عَلی وَجْهِ الاَرْضِ آدَمُ فَمَن دُونَهُ».

«ای محمد، اگر علی را نمی آفریدم، از برای فاطمه دختر تو، از آدم البشر تا قیامت، همانند و همسری نبود». [8] .

امیرالمؤمنین فرمود: پس از آنكه، حضرت فاطمه علیهاالسلام از این تزویج اعلام رضایت نمود، رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله مرا امر كرد، برخیز و زره خود را به فروش، من برخاستم و زره را فروختم و قیمت آن را خدمت رسول خدا تقدیم كردم، آن حضرت از مقدار آن سؤال نفرمود و مقداری از آن را به بلال و مقداری به ابوبكر و دیگران داد تا برای فاطمه بوی خوش، و وسایل زندگی مهیا نمایند. [9] .

مورخین در مختصر بودن جهیزیه حضرت فاطمه علیهاالسلام اتفاق نظر دارند.

لیست جهیزیه وی عبارت بود از: پیراهنی به قیمت هفت درهم، مقنعه چهار درهم، و قطیفه ی سیاه خیبری، چادری از كتان مصری، چهار بالش، یك پرده، چند كاسه مسی و ظرفی برای آب خوردن، و یك مشك برای آب...، وقتی اینها را به حضور رسول خدا آوردند، فرمود:


خداوندا این را بر اهل بیت من مبارك گردان. [10] .

سپس به امر رسول خدا، انصار و مهاجرین در مسجد جمع شدند تا پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله، خطبه ی عقد حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت علی علیه السلام را قرائت فرماید.


[1] ر. ك: كشف الغمه، متن عربي، جلد دوم، ص 75.

[2] ر. ك: كشف الغمه، متن عربي، جلد اول، ص 371، تاريخ گزيده، تأليف محمد مستوفي، به اهتمام عبدالحسين نوايي، اميركبير، تهران، 1364، چاپ سوم، ص 140.

[3] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد ششم، ص 12: كشف الغمه، متن عربي، جلد اول، ص 354.

[4] ر. ك: بحار الانوار، جلد 43، ص 108. در اين صفحه آمده است: «ابابكر و عمر خطبا الي النبي صلي اللَّه عليه و آله فاطمة فقال: انها صغيرة».

[5] ر. ك: كشف الغمه، متن عربي، جلد اول، ص 354.

[6] ر. ك: جلاء العيون، صص 204- 203، ناسخ التواريخ، جلد سوم، صص 38- 37.

[7] ر. ك: احقاق الحق و ازهاق الباطل، تأليف نور الله حسيني مرعشي شوشتري، انتشارات كتابفروشي اسلاميه، تهران، بي تا، جلد سوم، ص 278 و بحار الانوار، جلد 43، ص 101 در اين صفحه آمده است: چون حضرت فاطمه درخواست علي عليه السلام را از زبان رسول خدا شنيد فرمود: «يا رسول الله ما اختار عليه احداً من أهل الارض، فزوّجها رسول الله- صلي اللَّه عليه و آله». يا رسول الله، غير از علي عليه السلام احدي را از اهل زمين، به عنوان همسري انتخاب نمي كنم و پيامبر او را به همسري علي عليه السلام درآورد.

[8] روضة الواعظين، ص 163، بحار الانوار، جلد 43، ص 141.

[9] ر. ك: بيت الاحزان، صص 118- 117.

[10] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 13، المسند، حنبل، جلد دوم، حديث 643، ص 715، قرب الاسناد، تأليف: عبدالله بن جعفر حميري، به تصحيح، مرتضي اردكاني و محمد حسن نجف آبادي، چاپخانه ي اسلاميه، تهران، بي تا، ص 53 و كشف الغمه، متن عربي، جلد اول، ص 366.